Asianajajat suhtautuvat positiivisesti sovitteluun riidanratkaisukeinona. Asia käy ilmi Asianajajaliiton alkuvuonna tekemästä pienimuotoisesta jäsenkyselystä. 62 vastaajasta valtaosa oli sitä mieltä, että Asianajajaliiton tulisi edelleen panostaa sovittelujen yleistymiseen.
Eräs vastaajista kiteyttää: ”Sovittelua tulisi jatkossakin markkinoida enemmän, sillä se on tietyntyyppisissä asioissa tehokas ja päämiehen edun mukainen menettely.”
Palautekyselyyn vastasi yllättävän moni, sillä syksyllä 2021 järjestettyyn Sovittelun supersyksy -kampanjaan tuli vain kahdeksan kampanjaehtojen mukaista juttua, joista neljä eteni sovitteluun. Sovitteluiden niukka määrä oli jossain määrin myös yllätys, sillä 80 asianajajaa oli valmiudessa sovittelemaan ilmaiseksi 200 juttua.
Syy siihen, etteivät kyselyyn vastanneet asianajajat olleet itse ehdottaneet päämiestensä juttuja syksyn kampanjaan oli yleisimmin se, ettei heillä ollut työn alla kampanjaan sopivaa juttua kampanja-aikana.
Loppujen lopuksi kokemus kampanjasta jäi silti reilusti plussan puolelle, summaa sovitteluvaliokunnan puheenjohtaja Antti Pulkkinen.
– Saimme asianajajien tekemälle sovittelulle valtavasti julkisuutta ja pystyimme kampanjan kautta tuomaan esille sovittelun hyviä puolia riidanratkaisumuotona. Kampanja oli esillä Asianajajaliiton viestintäkanavissa läpi syksyn, ja lisäksi Hesari teki siitä ison jutun vielä tämän vuoden puolella. Olemme saaneet paljon sovitteluun liittyvää rohkaisevaa palautetta ja haluamme ehdottomasti kehittää asianajajasovittelua ja siihen liittyvää liiton tarjoamaa koulutusta edelleen.