Ensimmäinen vaihe otettiin käyttöön 2019 lopulla ja toinen, johon sisältyy sähköinen asiointi, otettiin käyttöön nyt huhtikuussa.
Haluan kiittää erityisesti liiton toimiston henkilökuntaa, joka on tehnyt projektin eteen valtavan määrän työtunteja vuosien ajan. Ensin on määritelty olemassa olevat prosessit, pohdittu tarpeet, suunniteltu, karsittu ja lopulta testattu. Prosessien määrittely on ollut todella suuritöinen urakka – työ, jota suosittelen jokaiselle organisaatiolle aika ajoin. Se auttaa näkemään, mitä tehdään, miten tehdään, mistä voi karsia ja miten voisi tehdä tehokkaammin.
Erityisen ylpeä olen siitä, että tämä suurhanke on saatu vietyä läpi sekä aikataulussa että budjetissa. Hallituksen budjettikuri on ollut tiukka. Toki joitakin yllätyksiä on matkan varrella tullut, mutta niistä on selvitty karsimalla jostakin muualta.
Uudistuksen myötä myös valvonta-asiat käsitellään jatkossa sähköisesti Asianajajaliiton ja valvontalautakunnan uudessa asiointipalvelussa (ASSI). Kantelu laitetaan vireille ja asianajaja vastaa kanteluun asiointipalvelussa. Asian vaiheita voi itse seurata järjestelmän kautta. Prosessien määrittelyssä oli silmiä avaavaa havaita esimerkiksi se, miten paljon valvontajuristeilla menee aikaa kopiokoneen ääressä. Jatkossa sekin aika vapautuu olennaisille työtehtäville.
Samassa yhteydessä on saatu käyttöön myös valvontalautakunnan uudistetut kotisivut. Ne antavat selkeää tietoa kantelijoille paitsi siitä, miten kantelun saa vireille, myös siitä, miten prosessi etenee. Asianajajille ja muille valvonnan kohteille löytyy tietoa kanteluun vastaamisesta. Lisäksi valvontaratkaisujen hakemistosta on entistä helpompi hakea annettuja ratkaisuja. Uudistetuista kotisivuista ja sähköisestä asioinnista viestitään aktiivisesti kevään aikana.
Valvontalautakunnan aktiivisempi viestintä on asia, joka jakaa asianajajien mielipiteet. Osa kokee ehkä niin, että viestimällä kantelumahdollisuudesta aktivoidaan potentiaalisia kantelijoita. Näin voi toki jossain määrin käydä. Silti valvonta ja siitä tiedottaminen on syytä nähdä brändikysymyksenä. Laadukas ja tehokas valvonta erottaa meidät muista oikeudellisia palveluita tarjoavista. Valvonta on laadun tae, joka turvaa asiakkaan asemaa. Meidän on syytä olla ylpeitä meihin kohdistuvasta valvonnasta ja kertoa siitä avoimesti ja rohkeasti myös ulospäin!